Topkorfbal
Rosalie Peet stapt over naar PKC/Vertom
Nog maar net bekomen van de prachtige slotfase van de zaalcompetitie en de historische eerste landstitel, moet DVO een bittere pil slikken: Rosalie Peet heeft besloten over te stappen naar PKC/Vertom. Dat een speelster met zo’n grote toekomst vertrekt op het moment dat de club eindelijk de troon heeft bestegen, is een onverwachte en vervelende wending in het succesverhaal van dit jaar.
Het besluit van Rosalie is ontstaan vanuit haar persoonlijke behoefte om zich in een andere sportieve context verder te ontwikkelen: “Ik ben de club enorm dankbaar voor alle mooie momenten die ik heb meegemaakt en de dingen die ik bij DVO heb mogen leren. Juist daarom was dit besluit niet makkelijk. Bij zo’n beslissing speelt veel mee, dat heb ik zorgvuldig afgewogen en ik ben tot de conclusie gekomen dat deze keuze voelt als de juiste stap.”
Vanzelfsprekend betreurt de technische staf van DVO deze keuze enorm. Jeroen van Brakel: “We hebben heel veel met Rosalie gesproken over haar gevoel en toekomst bij DVO, maar het is niet gelukt om haar op andere gedachten te brengen. Daar ben ik persoonlijk wel een beetje van ontdaan. Tegelijkertijd respecteren we natuurlijk haar zienswijze en beslissing.” Ook de sportief succesvolle laatste weken van de competitie en haar glansrol in de finale hebben Rosalie niet van mening laten veranderen: “Uiteraard wil ik de club en iedereen die betrokken is bij DVO bedanken voor de mooie jaren en herinneringen.”

Dat toptalent in Bennekom tot bloei komt en daarna verkast, is historisch gezien een bekend en ook wel wat gevoelig patroon. In Ahoy stal Rosalie de spotlight van die andere ex-topdame van DVO, die destijds vertrok om de allerbeste te worden en daar een jaar later al in slaagde. Die droom heeft Rosalie ook en dat DVO – inmiddels niet langer degradatiekandidaat, maar topclub en kampioen – toch niet de plek is om die droom te verwezenlijken, zet aan tot reflectie: “We gaan zeker analyseren hoe we dit in de toekomst nog beter kunnen voorkomen. We mogen dan eindelijk kampioen zijn, maar het cliché ‘aan de top komen is één, er blijven is twee’, geldt ook voor ons. We moeten blijven innoveren en werken aan de toekomst en dan is dit een tegenvaller die wel te denken geeft.”, zegt Reinier Rense.
📸 Erik Mulder
Dat een speler juist nu, alsnog, deze keuze maakt, voelt paradoxaal. En misschien zelfs een tikkeltje wrang? Jeannette Teunissen: “Wij zien ook wel in dat dit een opmerkelijk signaal is, maar we vinden het belangrijk om vast te houden aan het feit dat de titel van DVO er één is van het collectief, van doorzettingsvermogen en van veerkracht. Niet alleen binnen één wedstrijd, zoals die derde in Friesland, maar ook in jarenlang, structureel beleid. We zijn blijven volharden in onze visie, hebben het afromen van onze toppers geïncasseerd en uiteindelijk de beker omhoog gehouden. Dat fundament staat, en zal blijven staan.”

Teunissen kijkt vooruit met het volste vertrouwen: “Onze landstitel is het einde van een heel lange reis, maar markeert ook het begin van een nieuw tijdperk. Wij hadden daarin zeker een belangrijke rol voor Rosalie in gedachten. Helaas ziet zij het anders, maar we hebben in het verleden keer op keer aangetoond bestand te zijn tegen dit soort sportieve tegenslag. Rosalie was in Ahoy van doorslaggevend belang, maar het is de hele ploeg – of beter nog: de hele club – die de prijs won. De naderende rentree van Annelie de Korte en de komst van Jessie Heuveling is ook meer dan voldoende aanwas om het gemis van Rosalies aanvalslust op te vangen. Met de rest van de spelers, elk met een cruciaal aandeel in ons eerste zaalkampioenschap, gaan we volgend jaar onze titel verdedigen.”

Rosalie zal bij DVO altijd de speelster blijven die elf keer scoorde in de eerste gewonnen finale van de clubgeschiedenis. Alleen daarom al is DVO haar voor altijd dankbaar. We wensen haar al het goeds bij haar nieuwe club. Tegelijkertijd kijken we er naar uit om volgend jaar sportief aan te tonen dat de ambities van DVO en Rosalie nog altijd perfect bij elkaar hadden gepast. En, als ze de deur in Bennekom achter haar dicht heeft getrokken, zetten we die gelijk weer op een kiertje.
Commissie Topsport
📸 Jeroen van den Berg | @splitsecond.photography


