Richard Gerritsen keert terug bij DVO/Transus

Volgend seizoen sluit Richard Gerritsen (22) weer aan bij de selectie van DVO/Transus. De aanvaller, die de volledige jeugdopleiding in Bennekom doorliep, komt over van Oost-Arnhem en keert na twee jaar in de Korfbal League 2 en Hoofdklasse terug op het vertrouwde nest.

Richard maakte deel uit van meerdere succesvolle jeugdteams. Met DVO B1 werd hij in Bennekom veldkampioen in 2018 en in 2023 verloor hij nipt de juniorenzaalfinale in Ahoy met DVO A1. Na een jaar in de Bennekomse selectie was hij toe aan een nieuwe uitdaging en maakte hij de overstap naar Oost-Arnhem. Die keuze pakte goed uit. In Arnhem ontwikkelde hij zich onder leiding van de ervaren coaches Ron Steenbergen en Edwin Bouman tot een dragende kracht in de hoofdmacht.

De oudere broer van selectielid Simon Gerritsen kijkt met veel voldoening terug op zijn periode bij Oost-Arnhem: “Ik heb het daar enorm naar mijn zin gehad en me kunnen ontwikkelen tot een completere, volwassen korfballer”, vertelt hij. Toch bleef de ambitie om het bij zijn eigen club te laten zien. “Ik miste de gezelligheid van de club en het niveau. Ik heb veel vertrouwen in de huidige selectie en staf en denk dat ik met name scorend een goede aanvulling kan zijn voor de selectie.”

Naast zijn eigen spel bleef Gerritsen de afgelopen jaren al nauw betrokken bij DVO als trainer-coach van diverse jeugdteams. Zijn terugkeer als speler is dan ook een logisch gevolg van zijn ambitie om alsnog te slagen in de Bennekomse hoofdmacht.

De Commissie Topsport ziet in de terugkeer van Gerritsen een gewenste versterking. “Richard heeft bij Oost-Arnhem laten zien dat hij wekelijks kan presteren onder spanning. Hij heeft twee jaar aan ervaring en passende weerstand erbij en beschikt nog altijd over het scorend vermogen dat nodig is om de concurrentie in de selectie te vergroten. Het is erg mooi dat zo’n jongen van de club weer terugkomt.”

DVO/Transus heet Richard van harte welkom terug en wenst hem alvast veel succes in de voorbereiding op het nieuwe seizoen.

Quinty Stahli keert terug naar MIA

Na een debuutseizoen waarin ze direct het allerhoogste bereikte, heeft Quinty Stahli de moeilijke beslissing genomen om DVO/Transus te verlaten. Ze keert na de zomer terug naar haar ‘roots’ bij MIA in Amersfoort. Hoewel haar verblijf in Bennekom tot één seizoen beperkt blijft, kijken zowel Quinty als de club terug op een onvergetelijke periode die werd bekroond met de landstitel in Ahoy.

Toen Quinty vorig jaar overkwam van Dalto/Klaverblad Verzekeringen was het doel helder: zichzelf bewijzen op het hoogste podium. Die missie is meer dan geslaagd. Quinty groeide razendsnel uit tot een gewaardeerde kracht in de selectie en beleefde een droomjaar in de Korfbal League.

 Toch ontstond er een gevoel dat ze niet kan negeren en dat leidde tot de moeilijkste keuze uit haar carrière: “Ik ben hier zo goed opgevangen en heb het vertrouwen gekregen dat ik eerder miste. In korte tijd heb ik een enorme band opgebouwd met de groep en de mensen van de club. Zij hebben mij geholpen om mijn droom waar te maken: in Ahoy staan en winnen. Maar ik merkte dat de balans tussen werk, korfbal en privé zoekraakte. Ik ging als een sneltrein achter elkaar door en dat brak me op. Ik had te weinig tijd meer over voor mezelf.”

De angst om het plezier in het spelletje te verliezen, gaf uiteindelijk de doorslag. “Voor mij is het belangrijk om er altijd volledig voor te kunnen gaan. Omdat ik nu voel dat dat volgend jaar lastiger wordt, heb ik besloten om een stap terug te doen en met heel veel zin terug naar MIA te gaan. Maar die medaille in mijn huiskamer – daar zal ik nog lang naar blijven kijken.”

Staf en Commissie Topsport vinden het natuurlijk jammer dat Quinty vertrekt, maar kunnen alleen maar bewondering hebben voor haar mentaliteit. Quinty bewees dit jaar haar enorme drive en doorzettingsvermogen. Vanuit een reserverol bij Dalto vocht ze zich in Bennekom met een bewonderenswaardige mentaliteit in de basis, waar ze met haar doelpunten, werklust en loopvermogen een cruciaal aandeel had in het behalen van de landstitel.

“Quinty is natuurlijk op voorspraak van ons gekomen en het is ontzettend balen dat Quinty ons na één seizoen verlaat“, aldus Jeroen van Brakel. “Maar ze heeft het fantastisch gedaan. Alles waarvan we wisten dat ze het in zich had, heeft ze laten zien en we zijn trots op de ontwikkeling die ze heeft doorgemaakt. Ze is een echte teamplayer met een enorme drive. Dat zij met haar achtergrond dit jaar al haar droom om in Ahoy te winnen heeft waargemaakt, is haar dan ook meer dan gegund. We hopen dat ze snel haar balans terugvindt.”

DVO zal het volgend jaar dus ook zonder Quinty moeten stellen. Gelukkig kan de Commissie Topsport melden dat de rest van de huidige selectie behouden blijft. De club bedankt Quinty voor haar tomeloze inzet, haar vrolijkheid en haar bijdrage aan de clubhistorie. We wensen haar ontzettend veel succes en plezier bij MIA en ze zal altijd welkom blijven in Bennekom!

Commissie Topsport

Rosalie Peet stapt over naar PKC/Vertom

Nog maar net bekomen van de prachtige slotfase van de zaalcompetitie en de historische eerste landstitel, moet DVO een bittere pil slikken: Rosalie Peet heeft besloten over te stappen naar PKC/Vertom. Dat een speelster met zo’n grote toekomst vertrekt op het moment dat de club eindelijk de troon heeft bestegen, is een onverwachte en vervelende wending in het succesverhaal van dit jaar.

Het besluit van Rosalie is ontstaan vanuit haar persoonlijke behoefte om zich in een andere sportieve context verder te ontwikkelen: “Ik ben de club enorm dankbaar voor alle mooie momenten die ik heb meegemaakt en de dingen die ik bij DVO heb mogen leren. Juist daarom was dit besluit niet makkelijk. Bij zo’n beslissing speelt veel mee, dat heb ik zorgvuldig afgewogen en ik ben tot de conclusie gekomen dat deze keuze voelt als de juiste stap.”

Vanzelfsprekend betreurt de technische staf van DVO deze keuze enorm. Jeroen van Brakel: “We hebben heel veel met Rosalie gesproken over haar gevoel en toekomst bij DVO, maar het is niet gelukt om haar op andere gedachten te brengen. Daar ben ik persoonlijk wel een beetje van ontdaan. Tegelijkertijd respecteren we natuurlijk haar zienswijze en beslissing.” Ook de sportief succesvolle laatste weken van de competitie en haar glansrol in de finale hebben Rosalie niet van mening laten veranderen: “Uiteraard wil ik de club en iedereen die betrokken is bij DVO bedanken voor de mooie jaren en herinneringen.”

Dat toptalent in Bennekom tot bloei komt en daarna verkast, is historisch gezien een bekend en ook wel wat gevoelig patroon. In Ahoy stal Rosalie de spotlight van die andere ex-topdame van DVO, die destijds vertrok om de allerbeste te worden en daar een jaar later al in slaagde. Die droom heeft Rosalie ook en dat DVO – inmiddels niet langer degradatiekandidaat, maar topclub en kampioen – toch niet de plek is om die droom te verwezenlijken, zet aan tot reflectie: “We gaan zeker analyseren hoe we dit in de toekomst nog beter kunnen voorkomen. We mogen dan eindelijk kampioen zijn, maar het cliché ‘aan de top komen is één, er blijven is twee’, geldt ook voor ons. We moeten blijven innoveren en werken aan de toekomst en dan is dit een tegenvaller die wel te denken geeft.”, zegt Reinier Rense.

📸 Erik Mulder

Dat een speler juist nu, alsnog, deze keuze maakt, voelt paradoxaal. En misschien zelfs een tikkeltje wrang? Jeannette Teunissen: “Wij zien ook wel in dat dit een opmerkelijk signaal is, maar we vinden het belangrijk om vast te houden aan het feit dat de titel van DVO er één is van het collectief, van doorzettingsvermogen en van veerkracht. Niet alleen binnen één wedstrijd, zoals die derde in Friesland, maar ook in jarenlang, structureel beleid. We zijn blijven volharden in onze visie, hebben het afromen van onze toppers geïncasseerd en uiteindelijk de beker omhoog gehouden. Dat fundament staat, en zal blijven staan.”

Teunissen kijkt vooruit met het volste vertrouwen: “Onze landstitel is het einde van een heel lange reis, maar markeert ook het begin van een nieuw tijdperk. Wij hadden daarin zeker een belangrijke rol voor Rosalie in gedachten. Helaas ziet zij het anders, maar we hebben in het verleden keer op keer aangetoond bestand te zijn tegen dit soort sportieve tegenslag. Rosalie was in Ahoy van doorslaggevend belang, maar het is de hele ploeg – of beter nog: de hele club – die de prijs won. De naderende rentree van Annelie de Korte en de komst van Jessie Heuveling is ook meer dan voldoende aanwas om het gemis van Rosalies aanvalslust op te vangen. Met de rest van de spelers, elk met een cruciaal aandeel in ons eerste zaalkampioenschap, gaan we volgend jaar onze titel verdedigen.”

Rosalie zal bij DVO altijd de speelster blijven die elf keer scoorde in de eerste gewonnen finale van de clubgeschiedenis. Alleen daarom al is DVO haar voor altijd dankbaar. We wensen haar al het goeds bij haar nieuwe club. Tegelijkertijd kijken we er naar uit om volgend jaar sportief aan te tonen dat de ambities van DVO en Rosalie nog altijd perfect bij elkaar hadden gepast. En, als ze de deur in Bennekom achter haar dicht heeft getrokken, zetten we die gelijk weer op een kiertje.

Commissie Topsport

📸 Jeroen van den Berg | @splitsecond.photography

Goed idee?? Meld je bij de ‘Vrienden van DVO’

Allen, zoals jullie weten hebben we binnen DVO de ‘Vrienden van DVO’. Bijna 50 vrienden leveren jaarlijks een bijdrage aan de ‘Vrienden van DVO’. De doelstelling is om geld te genereren voor projecten, die nog niet zijn uitgevoerd en die ook niet binnen de normale exploitatie van de club vallen. We zullen dit vanaf nu ieder jaar in de maand mei doen.

Het staat ieder lid vrij om een voorstel te doen voor een project, hoe klein of groot dan ook. De Vrienden bepalen samen aan welk project (of projecten) een bijdrage geleverd wordt. Voorstellen kunnen gedaan worden door het bestuur van DVO, maar dus ook door individuele leden.

De komende weken kunnen aanvragen ingediend worden. Dus, heb jij een goed idee voor onze mooie club, maar is het nog niet uitgevoerd: dit is je kans om het te realiseren. Let op: wil je met je team op wintersport, dit gaat hem niet worden. De projecten moeten het algemeen belang dienen, dat wil zeggen, onze leden moeten er plezier van hebben!.

Dus, heb je een idee, zet het op papier (het idee plus een onderbouwing waarom dit voor DVO belangrijk is en waarom we het moeten helpen financieren) en stuur het voor 29 mei aanstaande via de mail naar: vriendenvandvo@dvo-korfbal.nl en je hoort ergens in juni of jouw idee geselecteerd is en zal worden uitgevoerd.

Groeten, Marleen, Paul, Rick en Albert

VZP Player/Team of the Year 2025-2026

Woorden schieten te kort om dit seizoen samen te vatten.

Alles kwam samen. Op 18 april 2026. Historie geschreven. In het jaar van ons 80-jarig jubileum werd dat ene hogere doel dan eindelijk behaald. DVO/TRANSUS: DE BESTE VAN NEDERLAND!

In de eindfase van de competitie bleken wij over een heel belangrijk wapen te beschikken. Heel veel talent en ervaring – ja, dat zeker – maar bovenal werd dit de titel van het grote collectief. Een team dat kan schakelen als het nodig is, niet in de war raakt van een paar puntjes achter – zelfs niet van vier achter met nog 4:52 minuut te spelen ;)). Jong talent in combinatie met heel veel ervaring.

Het is daarom ook een genoegen om, in samenspraak met onze trouwe sponsor VZP, dit keuzeformulier aan te bieden met de mogelijkheid om niet één speelster en één speler te kiezen, maar het collectief te prijzen. Het team gaat sowieso de geschiedenisboeken in, maar misschien ook wel door jullie gekozen als VZP Team Of The Year!

Maar de keuze is aan jou. 😉

Stemmen kan via deze link

Stemmen kan tot 15 mei, daarna worden ze geteld.

Deze award wordt mogelijk gemaakt door VZP Hypotheken & Verzekeringen, waarvoor heel hartelijk dank!

Vanuit het bestuur: kampioensreceptie DVO/Transus

De viering van het Nederlands Kampioenschap Korfbal League 2025–2026 kreeg een prachtige afsluiting met een drukbezochte kampioensreceptie in de Kellerhal.

Dankzij de inzet en voorbereiding van een kleine groep vrijwilligers was de hal omgetoverd tot een sfeervolle locatie. Onder het genot van een hapje en een drankje kwamen spelers, staf, vrijwilligers, sponsoren en andere betrokkenen samen om dit bijzondere succes te vieren.

Er werd geluisterd naar mooie woorden van Stefan van der Padt (bestuur KNKV), locoburgemeester Peter de Pater, coach Jeroen van Brakel, Sandra Barth (G-korfbal) en voorzitter Erik van Buren.

De kampioensschaal werd uitgereikt aan aanvoerder Koen van Roekel, de gemeente overhandigde DVO een blijvend aandenken, de selectie en staf kregen bloemen en werden ook nog verrast door Sandra Barth met een grote doos Merci.


Een speciaal moment was er voor Jeannette Teunissen, die in het zonnetje werd gezet voor haar jarenlange en onmisbare inzet voor de club. Het voornemen om haar te benoemen tot erelid (later dit jaar formeel bekrachtigd in de ALV) werd met luid applaus ontvangen.

Het bestuur spreekt grote dank uit aan de selectie, staf, alle vrijwilligers en sponsoren die hebben bijgedragen aan het succes en deze geslaagde avond. Samen is gezorgd voor een kampioenswaardige afsluiting van een historisch seizoen.

 

Namens het bestuur,

Marleen van der Deijl
Secretaris

De Kampioensbeker schittert op de middenstip: pak je fotomoment!

Wat een prestatie! Het kampioenschap is binnen en dat vieren we groots. Deze beker is niet alleen van het team, maar van de héle vereniging. Daarom zetten we de trofee de komende tijd letterlijk en figuurlijk in het zonnetje. Wil jij een blijvende herinnering aan dit historische seizoen? Dit is je kans!

Wanneer kun je met de beker op de foto?
Op de volgende zaterdagen staat de beker van 09:00 uur tot 18:00 uur klaar in de sporthal:

  • Zaterdag 25 april
  • Zaterdag 2 mei

Een uniek decor
We pakken het bijzonder aan: de beker wordt op de middenstip van de sporthal geplaatst, met de spotlights er vol bovenop gericht. Of je nu alleen, met je teamgenoten of met je hele familie op de foto wilt; iedereen is welkom om dit succes mee te vieren.

Mis het niet!
Zorg dat je er op tijd bij bent. Op zaterdag 2 mei vindt namelijk ook onze kampioensreceptie plaats. Tijdens deze feestelijke middag nemen we officieel afscheid van de beker, want dan wordt deze definitief omgeruild voor de kampioensschaal!

📸Jeroen van den Berg | Split Second Photography

Een groen-wit hart: bedankt voor een historisch seizoen! 

Lieve supporters, trouwe leden en de hele groen-witte DVO-familie,

Er zijn momenten in een sportleven die je als kind probeert in te beelden wanneer je op een korf staat te schieten. Je droomt van de lichten, het kabaal, de spanning en die ene allesbeslissende wedstrijd. Prachtige, jeugdige fantasie. Nou, wat we de afgelopen weken in en rondom Ahoy hebben meegemaakt, heeft onze stoutste dromen overtroffen. Terwijl we langzaam weer landen op aarde, willen wij als selectie een moment nemen om jullie recht uit ons hart toe te spreken.

Het is nog steeds lastig te bevatten wat er afgelopen zaterdag is gebeurd. Terwijl onze stembanden weer een beetje herstellen, kijken wij als selectie terug op een seizoen dat we nooit, maar dan ook echt nooit meer zullen vergeten. De droom is werkelijkheid geworden: we zijn in Ahoy landskampioen geworden!

Die beker staat straks in een mooie prijzenkast en wij hebben hem gewonnen, maar als we heel eerlijk zijn? Hij is van jullie allemaal!!!

In de statistieken staan onze namen, maar elk doelpunt en elke gewonnen rebound zijn het resultaat van de kracht van onze hele vereniging, de inzet van honderden mensen.

Terug naar Ahoy: Voor de wedstrijd tijdens de warming-up, tijdens het voorstellen, eigenlijk gewoon de hele wedstrijd, was de sfeer top en ons uitzicht prachtig. Die immense muur van groen-wit gaf ons het beslissende zetje op de momenten dat we het extra nodig hadden. En wat er na het laatste fluitsignaal gebeurde, dat is bijna niet in tekst te vatten. Dat was pure magie. De tribunes stroomden leeg en de speelvloer veranderde in één kolkende massa van emotie. We zagen kinderen dansen van puur geluk en vol adrenaline, maar wat ons misschien nog wel het meest raakte, was de oudere generatie DVO’ers.

Mensen die grote delen van hun leven aan deze club hebben gegeven en met trillende handen en tranen over hun wangen naar de beker keken en ons een knuffel gaven. Die blikken van ongeloof en pure trots zeiden meer dan duizend woorden. We voelden de ontlading van decennia aan hoop, arbeid en clubliefde. Op dat moment was er geen onderscheid meer tussen ‘de selectie’ en ‘de supporters’. We waren één.

Dit seizoen was magisch, maar het is ook een bevestiging van onze identiteit. We hebben laten zien dat we de top kunnen bestormen, zonder de waardes van onze vereniging te verliezen. We zijn een club die strijdt op het hoogst haalbare niveau, maar waar iedereen zich nog steeds thuis voelt. De prijs zal in het clubhuis staan als symbool voor wat we samen kunnen bereiken.

Bedankt voor elk spandoek, elk applaus, elke aanmoediging, elk schouderklopje en elke knuffel. Bedankt voor het geloof in ons, ook op de momenten dat het even minder ging. Wij zijn trots dat we de clubkleuren mogen verdedigen. Bedankt dat jullie DVO maken tot wat het is.

Het was een seizoen voor de geschiedenisboeken, een verhaal geschreven door ons allemaal. Dat is het mooie van onze vereniging DVO: samen zijn we op ons best.

#wijzijnDVO #UnitedAsOne

Met sportieve groet en eeuwige dank,

De selectie staf en spelers van DVO/Transus