[VERSLAG] DVO wint zinderende eerste play-off

De eerste slag is gewonnen! In een ware heksenketel waarin van alles gebeurde, meestal binnen de perken, maar soms ook ver erbuiten, bleef DVO/Transus uiteindelijk het koelst en werd LDODK/Rinsma Modeplein met 29-31 verslagen. De Friezen waren lange tijd in de achtervolging, maar in de slotfase werd het touwtje eindelijk doorgeknipt door de ploeg van Jeroen van Brakel en Reinier Rense.

De coaches hielden dit keer Menno van der Neut achter de hand. Robbe de Wit, Gertjan Meerkerk, Roos Scherrenburg en Quinty Stahli begonnen in de verdediging. LDODK had daar al op had gerekend, want met Harjan Visscher wisten ze hun beste verdediger tegenover Meerkerk te posteren. Koen van Roekel, Jeffrey van Huenen, Daniëlle Boadi en Rosalie Peet vormden de eerste aanval.

📸Erik Terpstra

Nadat Julian Frieswijk in de eerste aanval een strafworp had gemist, opende Peet de score. Zij was in de gelijkopgaande beginfase (5-5) goed voor drie doelpunten (uit vier pogingen) en dus werd Sabine Verhoef al vrij snel naar het DVO-talent geschoven. Verhoef was aanvallend ook zeer aanwezig met vier goals voor rust. De omzetting betekende wel dat Boadi wat meer vrijheid kreeg en zo zat LDODK in dat vak eigenlijk een wedstrijd lang klem tussen twee vuren.

📸Erik Terpstra

Meerkerk en Visscher vochten fraaie, verhitte duels uit en neutraliseerden elkaar eigenlijk. Wel schoot de Bennekomse topscorer DVO voor het eerst op een gat van twee: 5-7. Die marge zou het de rest van de eerste helft vasthouden. Steeds als LDODK aanhaakte, vooral via Terrenc Griemink, scoorde DVO weer.

📸Erik Terpstra

Na de 10-12 van Van Huenen laaide het vuur steeds verder op. LDODK, dat tijdens de laatste ontmoeting in Bennekom weinig succesvol had voorverdedigd, koos er dit duel voor om stijf achter te gaan. Daardoor was er veel gerommel onder de korf, ook als de bal in het andere vak was. Het veroorzaakte een eerste brandje tussen Meerkerk en Frieswijk dat snel werd geblust door Patrick Peeters en Sebastiaan de Jong.

📸Erik Terpstra

Vaak zijn zulke akkefietjes voor Meerkerk juist brandstof en inderdaad, met een zelfverdiende strafworp bracht hij DVO weer op twee verschil: 11-13. Het was zijn duizendste treffer in de Korfbal League en dat werd door het in grote getale meegereisde DVO-publiek gevierd met een mooi spandoek. Ook de zeventig Tsjechische korfbalvrienden van Ceske Budovice genoten met volle teugen.

📸Erik Terpstra

De thuisploeg bracht Rixt Bouma voor Danique Klaren, maar ook die kreeg geen grip op Boadi en incasseerde gelijk een strafworp. De DVO-international miste die en had daarna nog een onderonsje met Friso Boode bij de bidons, maar haalde even later haar gram bij de LDODK-coach.  In de laatste seconden knalde eerst een schot van Van Huenen uit de kort en met een ultieme poging scoorde Boadi de 14-16. Opvallend genoeg was dat twee jaar geleden de eindstand van de eerste play-off tussen beide teams.

📸Erik Terpstra

Op weg naar de kleedkamer vierde Boadi haar buzzerbeater met Van Brakel en gooide nog een “LEKKERRR” naar Boode, wat haar op een duw van Jan Niebeek kwam te staan. Ze duikelde achteruit, over de jurytafel, op een bidonkrat en opeens kookte alles over, met geduw, getrek en verwensingen over en weer. Zowel de arbitrage als de officials achter de jurytafel was de aanleiding ontgaan, dus bleven sancties uit.

Het duurde niet lang voordat de wedstrijd na rust weer op gang kwam. Met een fraaie onehander maakte Meerkerk 14-17 en toen verleidde hij Visscher bij een vrije bal tot inspringen. Geel voor de international van LDODK en een strafworp voor Meerkerk. Die keek nog even vragend naar de bank, bleef staan en miste de stip. Wel had hij nu in de persoon van Jurjen Veenstra een andere tegenstander en in de volgende aanval versierde hij een nieuwe strafworp. Nu had staf van DVO wel twee wissels over om De Wit de strafworp te geven en hij maakte 14-18.

📸Erik Terpstra

Met die marge van vier én Visscher op de strafbank, leek het momentum volledig bij DVO te liggen. Maar vanuit het niets sloeg het spelbeeld volledig om, eerst dankzij een wondergoal van Veenstra en daarna een ongekende doelpuntenexplosie van Ran Faber. De LDODK-captain liet het in zijn doelpuntloze eerste helft afweten, maar maakte dat na rust ruimschoots goed. Met de 17-18, 18-18, 20-19 en 21-19 kantelde hij bijna hoogstpersoonlijk de wedstrijd.

📸Erik Terpstra

DVO vloog een time-out in en schakelde over op plan B: Van Huenen en Van Roekel vol in de steun voor Boadi en Peet. Het was voorspelbaar, maar niet af te stoppen. Boadi maakte eerst met een doorloop de 20-21, kreeg daarna een stip, werd gewisseld, zag Van Roekel falen en versierde in dezelfde aanval doodleuk nog een strafworp, die ze dan zelf maar maakte: 21-21.

📸Erik Terpstra

In het andere vak kwam Van der Neut naast Meerkerk aan de buitenkant te spelen, met Scherrenburg en Stahli rondom de korf. Ook dat was statisch en ook daarop bleef LDODK het antwoord schuldig. Met vier goals toonde Van der Neut zijn klasse als invaller. LDODK haalde alles uit de kast om de DVO speerpunten af te stoppen, maar hun wissels (Marvin Piepers tegenover Van der Neut, Marrit van der Laan tegenover Boadi), hadden geen effect.

📸Erik Terpstra

Na de 22-24 van Boadi had DVO weer het voortouw, maar LDODK bleef eraan hangen omdat Faber maar bleef scoren, ook tegen Van Roekel. Pas na Van der Neuts vierde (27-29) stokte het even en Van Huenen gooide de wedstrijd met twee vrije schoten in het slot. De achtste en negende (!) van Faber deden er niet meer toe, want de tijd was om.

📸Erik Terpstra

Met de zege zet DVO een belangrijke stap naar de finale, maar de Friezen zijn strijdbaar en eigenlijk verandert er voor hen niets: ze moeten nog steeds twee keer winnen. Ze zullen in de return dus nóg een tandje harder gaan dan in Gorredijk en daar zal heel DVO zich tegen moeten wapenen.

📸Erik Terpstra

 


 

Lees/zie ook:

[VOORBESCHOUWING] Herhaalt de geschiedenis zich?

Vanavond begint DVO/Transus aan de eindsprint om het landskampioenschap. In de eerste ronde van de play-offs zet de kopgroep, die verder bestaat uit Fortuna/Ruitenheer, LDODK/Rinsma Modeplein en PKC/Vertom, nog even extra aan. Fortuna opent om half zeven thuis tegen PKC. LDODK ontvangt om 20:00 DVO in hun vernieuwde Kortezwaag. Het summum van de korfbalsport staat op het punt los te barsten.

DVO leeft ongetwijfeld met een goed gevoel naar de ontmoeting met de Friezen toe. Zo werd in 2024 in twee wedstrijden afgerekend met het team van toenmalig coach Gerald Aukes. Erwin Zwart, Marjolijn Kroon en Femke Faber kregen toen niet het afscheid waarop ze hoopten. Beide wedstrijden waren trouwens meer spannend dan hoogstaand, maar onder de streep was DVO tweemaal de sterkste.

Ook het afgelopen seizoen werden de Friezen beide keren verslagen. In Drachten trok DVO een doelpuntenfestijn in de slotfase over de streep (27-29) en bij de return werd LDODK voor rust weggeblazen (19-11, eindstand 29-25). Geen wonder dus dat Jan Niebeek zijn ploeg na de zege op Unitas/Perspectief in de underdogrol manoeuvreerde, ondanks het feit dat ze twee punten hoger eindigden en dus ’thuisvoordeel’ hebben. De succescoach, die viermaal de landstitel pakte met TOP, werd twee jaar geleden door de ambitieuze vereniging aangesteld om eindelijk eens de finale te halen.

In stapjes komt de Friese club inderdaad steeds dichterbij dat doel. Vorig jaar wonnen ze voor het eerst een play-off en leken ze misschien zelfs de beste papieren te hebben toen bij Fortuna sterspeler en captain Daan Preuninger sneuvelde. Maar in de allesbeslissende derde play-off stonden ze toch niet ‘aan’ zoals Fortuna dat wel stond. En dus moesten ze in Friesland weer een jaartje wachten.

Aan het begin van dit seizoen vielen Esmee van Veen en Marije Visser jammerlijk weg met zware blessures, maar dat is opvallend gemakkelijk opgevangen door de tweelingzusjes Danique en Amber Klaren. Voor hen gaat het ongetwijfeld ook allemaal heel snel ineens. Met verder Rixt Bouma, Sabine Verhoef en Marlou Kuiper en natuurlijk het gigantische herenkwartet (en Jurjen Veenstra op de achterhand) staat er nog steeds een ploeg die Ahoy moet kunnen halen. Favoriet of niet.

DVO speelde zeker halverwege de competitie een reeks wisselvallige wedstrijden, maar lijkt inmiddels een stijgende lijn te pakken te hebben richting een constant en hoog niveau. Voor Quinty Stahli en beide coaches is het natuurlijk een debuutjaar vol nieuwe ervaringen en de play-offs zijn daar ook een voorbeeld van. Maar de rest van het team kent de druk van de play-offs en heeft onder Richard van Vloten en Marc Verberk aangetoond daar goed mee om te kunnen gaan.

Het vertrouwen is er dus. De support ook. De historie idem dito en de favorietenrol ligt kennelijk ook bij DVO. Het enige wat dan overblijft is, gek genoeg, Dat allesmaal gelijk weer te vergeten. Want play-offkorfbal is uniek en laat zich niet voorspellen. Je kunt er misschien een hele voorbeschouwing aan wijden, maar wat er is gebeurd, zegt uiteindelijk weinig. Het enige wat je kan doen is alles geven, aanval voor aanval maximaal presteren en supporten, en dan aan het einde zien wie er het meest heeft gescoord. We gaan het meemaken!

 

Jessie Heuveling versterkt DVO-selectie

Met ingang van het nieuwe seizoen zal Jessie Heuveling het groen-wit van DVO/Transus dragen. De 24-jarige speelster uit Luyksgestel wilt de top bestormen nadat ze dit seizoen met haar huidige club DSC degradeerde uit de Korfbal League.

Maar dat was eigenlijk niet eens een grote factor in haar beslissing om naar DVO over te stappen. Het contact was al gelegd en de eerste gesprekken gevoerd toen DSC handhaving nog in eigen hand had. Na de dramatische ontknoping, waar ze goed ziek van was, hakte ze definitief de knoop door: “Ik denk dat dit het juiste moment is om mij nog verder te ontwikkelen en te ontdekken wat ik nog meer uit mijn korfbalcarrière kan halen.”

De stormachtige entree van Heuveling was uiteraard meer clubs opgevallen, maar de keuze viel dus op DVO: “De gesprekken die ik heb gehad voelden erg goed. DVO is een topclub met veel kwaliteit. In gesprekken met verschillende mensen uit het korfbalwereldje werd dit beeld alleen maar bevestigd. Ondanks dat ik daar wat meer kilometers voor moet maken, weegt dat voor mij niet op tegen de sportieve uitdaging en de professionele omgeving die DVO biedt.”

Heuveling begon op haar vijfde met korfballen bij het dameskorfbal van Stormvogels en stapte in 2021 als talent over naar DSC: “Daar heb ik een aantal heel fijne jaren gehad en heb ik mij volop kunnen ontwikkelen binnen het gemengd korfbal”. Ze knokte zich al snel in de basis en promoveerde met de Eindhovense ploeg naar de Korfbal League.

Ook dat niveau tikte ze zonder moeite aan. Wat heet, ze werd in december verkozen tot Speler van de Maand en was uiteindelijk na Fleur Hoek de meest scorende vrouw van de reguliere competitie. Veel dames gingen ten onder aan Heuvelings binnendruk, met talloze doorloopballen, strafworpen en vrije ballen als gevolg.

“Maar die scoringsdrift is zeker niet de enige reden dat we Jessie hoopten vast te leggen”, zegt Jeannette Teunissen namens de Commissie Topsport. “De lange atlete past goed in de huidige groep, kan nog jaren doorgroeien en heeft dit seizoen laten zien zich snel aan te kunnen passen aan het KL-niveau. Ze heeft zich snel ontwikkeld tot een complete en makkelijk scorende korfbalster, die ook goed in de andere rollen kan spelen.”

Heuveling deinst er niet snel voor terug om een sprong in het diepe te wagen. Zo werd ze uitverkozen voor het Nederlands beachkorfbalteam dat in 2025 voor het eerst meedeed aan de World Games en een zilveren medaille haalde. En nu waagt ze dus de overstap naar de top van de Korfbal League. Heuveling: “Ik word nu al met open armen ontvangen door zowel de staf als de spelers. Dat geeft veel vertrouwen. Ik heb er ontzettend veel zin in en kijk uit naar het komende korfbalseizoen!”

DVO-coaches Van Brakel en Rense zijn vanzelfsprekend blij met de nieuwste aanwinst: “Met Jessie halen we scorend vermogen, lengte en ook gewoon een prettig mens bij de selectie. Met ook de naderende terugkeer van Annelie de Korte beschikken we volgend jaar over een ijzersterke vrouwenkant.”

Momenteel is Heuveling druk met haar nieuwe woning en gaat ze nog het veldseizoen spelen bij DSC. Na een welverdiende zomer zal ze aansluiten in Bennekom. Laten we haar dan allen een warm welkom geven!

Commissie Topsport

[VERSLAG] DVO sluit af met nederlaag

De reguliere competitie zit erop en DVO/Transus is op een derde plaats geëindigd. Concurrent LDODK/Rinsma Modeplein won bij Unitas/Perspectief en zelf waren de Bennekommers niet in staat om de twee topscorers van de Korfbal League af te stoppen. Fleur Hoek (zeven goals) en Nik van der Steen (tien) maakten ook in Bennekom het verschil namens Fortuna/Ruitenheer: 20-23.

Reinier Rense en Jeroen van Brakel ruimden ten opzichte van vorige week een basisplaats in voor Jeffrey van Huenen, naast Koen van Roekel, Daniëlle Boadi en Rosalie Peet. Fortuna wisselden hun eerste aanval en verdediging, waardoor Van Huenen tegenover Van der Steen kwam te staan en Hoek geen last had van Boadi. Quinty Stahli moest haar nu zien af te stoppen en dat werd een ingewikkelde klus. Naast haar stonden Roos Scherrenburg, Menno van der Neut en Gertjan Meerkerk, die zich van Wouter Wildschut moest zien te ontdoen.

📸Erik Mulder | Sport-Shots

Fortuna kon geen beroep doen op Laura van der Linden. Daardoor begon Roos van Groen in de basis en zij kreeg weer de taak om Rosalie Peet van scoren te houden. In de vorige wedstrijd in Delft, de laatste keer dat Fortuna verloor, was Peet nog zeven keer trefzeker geweest. Ze maakte met haar eerste poging ook de openingsgoal, maar daarna kwam ze nauwelijks in het stuk voor.

📸Erik Mulder | Sport-Shots

Dat was ook omdat Van Huenen en Van Roekel in dat vak voor de goals zorgden. In totaal waren dat er niet veel trouwens, aan weerszijden niet. Beide ploegen leken toch niet helemaal het achterste van de tong te willen laten zien en hoewel er natuurlijk wel werd gespeeld om de winst, knetterde het niet zoals we dat eerder wel hebben gezien in confrontaties tussen DVO en Fortuna. De lijstaanvoerder had wel de overhand, maar onder andere door vier goals van de Bennekomse captain ging DVO toch enigszins tegen de verhouding in met een sobere 10-9 voorsprong rusten. Van der Steen en Hoek noteerden beide drie doelpunten.

📸Erik Mulder | Sport-Shots

Direct na rust een klein schrikmoment toen Van der Steen een tikje kreeg van Fortuna-reserve en door zijn enkel leek te gaan. Na overleg met Damien Folkerts werd besloten dat de topscorer niet uit voorzorg gewisseld hoefde te worden en daar werd de afscheid nemende Fortuna-coach rijkelijk voor beloond. Van Der Steen scoorde er zeven na rust, met grote dank aan zijn vakgenoten die hem in staat stelden om in totaal maar liefst 64 keer aan te leggen.

📸Erik Mulder | Sport-Shots

Aan de andere kant prikten Boadi (weinig gezocht) en Meerkerk (sterk verdedigd door Wildschut) hun eerste binnen en toen wakkerde het vuurtje eindelijk wat aan, mede door het scoreverloop. Stuivertje wisselend ging het van 10-10 naar 17-17. Die 17-17 was de 110e goal van Hoek van het seizoen en daarmee verbrak ze het record van Samantha Jonkman: nooit scoorde een vrouw vaker in de reguliere competitie.

📸Erik Mulder | Sport-Shots

Dat was ook het moment dat het even stokte bij DVO en Fortuna sloeg keihard toe. Van der Steen poeierde zijn negende en tiende van de avond erin. Boadi was toen al naar het andere vak gebracht om daar zowel aanvals- als verdedigingskracht te brengen. Ze hield Hoek ook van verdere scores af, maar op dat moment liet de restverdediging het afweten en gooide Fortuna via Renée van Ginkel en Wouter Wildschut de wedstrijd op slot: 17-21. De vakkundig leidende arbitrage floot af bij 20-23.

📸Erik Mulder | Sport-Shots

DVO zal alsnog niet te zwaar tillen aan deze nederlaag tegen de onbetwist sterkste ploeg van de reguliere competitie. Het gevolg is dat DVO de play-offs begint in Gorredijk. Twee jaar geleden was dat een succes, want in Kortezwaag werd gewonnen en daarna werd het in eigen huis afgemaakt. Bovendien werden de Friezen tweemaal verslagen. De ontknoping is gearriveerd!


Lees/zie ook: