[VOORBESCHOUWING] KCC/CK Kozijnen – DVO/Transus

04 feb 2023

Na een paar woelige afgelopen weken, met spectaculaire wedstrijden tegen een reeks play-offkandidaten, heeft DVO/Transus wat rustiger vaarwater bereikt. De nummers vier en vijf zijn wat achterop geraakt en dat geeft de Bennekomse ploeg het comfort en vertrouwen om met goede moed de strijd aan te gaan met de ploegen die zich druk maken om handhaving. KCC/CK Kozijnen is daarvan de eerste.

De Capelse formatie begon veelbelovend aan het seizoen met een gelijkspel tegen Fortuna/Delta Logistiek en subsequent sterk optreden in Bennekom. Maar eigenlijk lijkt het daarna steeds wat minder soepel te lopen. Een aantal krakers tegen concurrenten werden eind vorig jaar gewonnen, maar die concurrenten pakten dan weer bonuspunten tegen LDODK/Rinsma Modeplein. En dus staan op dit moment KCC, GG/RMcD Huis Emma en Blauw-Wit (A) op een gedeeld negende plaats – het drijfzand van de Korfbal League waar je niet in wilt blijven hangen.

Absolute blikvanger van de formatie van Wilrik Wassink en Robin Diepenhorst is natuurlijk Bo Oppe. De international staat tweede op de topscorerslijst. Hij heeft er bijvoorbeeld tien meer gemaakt dan nummer drie Gertjan Meerkerk, die 54 doelpunten achter z’n naam heeft staan. Maar waar de rest van DVO er nog bijna 200 bijlevert, stokt dat bij KCC op iets meer dan 100. En daar zit hem het grootste probleem. Er wordt simpelweg niet genoeg gescoord en al helemaal niet over genoeg schijven.

In geen enkele wedstrijd wist KCC dit seizoen boven de 23 goals uit te komen en het heeft er in totaal maar vijf meer gescoord dan de al bijna zekere degradant Unitas/Perspectief. Net als vorig jaar wint de voormalig ploeg van Richard van Vloten en Marc Verberk dan ook doorgaans wedstrijden door een stugge verdediging, hoge energie en strakke discipline. Een speler als Koen Collee, in de heenwedstrijd Praxis Player of the Match, is daar de verpersoonlijking van.

Dat hebben Wassink en Diepenhorst er dus goed in gekregen. Maar toch valt de huidige klassering van de talentvolle groep misschien wat tegen. De ploeg is jong, grillig en heeft nog wel een lage ondergrens. Bij DVO lijkt die juist hoger dan ooit. Zelfs als het niet helemaal loopt naar wens, hebben de Bennekomse keuzeheren alle mogelijkheden om de wedstrijd met wat goed geplaatste wissels naar hun hand te zetten. Is dat tegen KCC weer nodig? Of slaat de basis al het definitieve gat?

Voor de mensen die naar Capelle aan den IJssel afreizen: daar is een mooie inzamelingsactie gaande om de Olympische droom van KCC’er Joost Visser mogelijk te maken. Hij wilt graag naar de Special Olympics in Berlijn en verkoopt daarvoor zelfgemaakte ansichtkaarten om geld op te halen. Meer info: website KCC. Geef gul!

Groen-wit is onze glorie!